منیره صالحی؛ فاطمه صحرایی سرمزده
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه تعهد حرفهای نومعلمان از طریق یک الگوی علیّ بر اساس خودکارآمدی با میانجیگری انگیزشی معلمی مبتنی بر نظریه شناختی-اجتماعی بندورا و نظریه خودتعیینگری است. روش تحقیق کمّی، از نوع توصیفی و معادلات ساختاری است. نومعلمان استان خراسان رضوی که در سالهای95، 96 و 97 شروع به کار نمودهاند، جامعه آماری این پژوهش را ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه تعهد حرفهای نومعلمان از طریق یک الگوی علیّ بر اساس خودکارآمدی با میانجیگری انگیزشی معلمی مبتنی بر نظریه شناختی-اجتماعی بندورا و نظریه خودتعیینگری است. روش تحقیق کمّی، از نوع توصیفی و معادلات ساختاری است. نومعلمان استان خراسان رضوی که در سالهای95، 96 و 97 شروع به کار نمودهاند، جامعه آماری این پژوهش را تشکیل میدهند. به منظور آزمون مدل، نمونهای به حجم ۳۴۷ آزمودنی از بین ۳۳۳۹ نومعلمان استان خراسان رضوی انتخاب شد. پرسشنامههای انگیزش معلمی، خودکارآمدی معلمی و تعهدحرفهای معلم توسط محقق ساخته و اعتبارسنجی شد. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل عاملی تأییدی و اکتشافی، آزمون t و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج اجرای همبستگی پیرسون نشان داد که انگیزش معلمی، خودکارآمدی معلمی و تعهدحرفهای معلم دو به دو با یکدیگر همبستگی دارند (p<0.05). با اجرای الگوی معادلات ساختاری برای آزمون رابطه انگیزش معلمی و خودکارآمدی معلمی و تعهدحرفهای، مشخص شد که الگوی پیشنهادی از برازش مناسبی برخوردار است و تعهد حرفهای به خوبی از طریق خودکارآمدی معلمی و انگیزش معلمی پیش بینی و تبیین شده است (93/0NNFI=، 09/0=RSMEA).